Friday 28 October 2016

Muzium Kapal Perang KD RAHMAT

Kapal perang KD RAHMAT telah dijadikan monumen sejarah setelah dilucutkan tauliah oleh Tentera Laut Diraja Malaysia pada tahun 2004 dan dijadikan muzium. Terletak di pesisiran pantai bertaraf dunia di Bandar Tentera Laut dan Maritim, Lumut, Perak (Markas Armada TLDM).

Pada penghujung tahun 1972, KD RAHMAT (nama asalnya KD HANG JEBAT), iaitu sebuah kapal kelas frigate yang dibina di Glasgow, Scotland pada tahun 1968, telah ditauliahkan oleh Tentera Laut Diraja Malaysia.

Frigate yang dilengkapi dengan enjin gas turbin itu memerlukan kemahiran anggota untuk mengendalinya. Persenjataannya adalah mengikut perkembangan teknologi di masa itu.

Tentera Laut Diraja Malaysia merupakan salah sebuah tentera laut yang pertama di rantau Asia Tenggara dilengkapi peluru berpandu SeaCat untuk menembak sasaran di udara.

Selain itu ia juga dilengkapi dengan roket Mortar MK 10 dan sonar yang terbaik untuk tujuan peperangan anti kapal selam.

Meriam yang dipasang berkaliber 4.5 inci boleh menembak sasaran di permukaan, sasaran udara dan juga dalam operasi Naval Gunfire Support (NGS).

Peralatan-peralatan lain termasuk sebuah radar pengawasan jarak jauh yang menjadikannya sebagai sebuah frigate yang serba boleh.

No comments:

Post a Comment