Sunday 14 July 2013

Bahaya Pluralisme : Pandangan Islam Terhadap Pluralisme

Propaganda fahaman pluralisme agama yang semakin hari semakin hebat telah dilakukan di negera-negara Islam merupakan masalah serius yang perlu ditanggani secara serius. Adalah penting bagi setiap orang Islam untuk mengetahui agenda dan hala tuju hendak ke manakah pluralisme agama itu sebenarnya. Namun begitu, adalah lebih afdal lagi jika orang Islam lebihmemberikan tumpuan untuk memahami dan mendalami ajaran Islam khususnya yang berkaitan dengan status agama-agama lain. Menurut Dr. Syamsuddin Arif (2010) terdapat beberapa pandangan Islam telah diberikan kepada PLURALISME AGAMA. 

● Pertama, dalam aqidah Islam telah disepakati oleh semua kaum Muslimin bahawa tidak ada di muka bumi ini suatu agama yang benar kecuali agamaIslam, yang ajarannya membatalkan ajaran agama-agama sebelumnya. Firman Allah dalam Al-Quran surah Al-Imran ayat 85:

“Barangsiapa mencari agama lain selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.

● Kedua, hukumnya menyakini bahawa setiap orang bukan Islam (non-Muslim), sama ada dia itu Yahudi, Nasrani dan selain mereka itu adalah KAFIR dan bakal jadi penghuni NERAKA, sesuai dengan firman Allah dalam surah Al-Bayyinah ayat 1 dan 6:

“Orang-orang kafir yakni Ahlul Kitab dan orang-orang musyrik itu tidak akan meninggalkan agamanya sebelum datang kepada mereka bukti yang nyata. …Sedang orang-orang kafir yakni Ahlul Kitab dan orang-orang musyrik (akan masuk) keneraka Jahannam; mereka kekal di dalamnya. Mereka itu adalah seburuk-buruknya mahluk”.

● Tambahan pula terdapat hadis yang diriwayatkan dalam Shahih Muslim bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda:

“Demi Dia yang jiwaku ada di TanganNya, tidak seorangpun dari umat manusia yang mendengar (seruan) ku, Yahudi maupun Nasrani, kemudian mati dan belum/tidak beriman dengan ajaran yang aku bawa melainkan dia menjadi penghuni neraka”.

● Ketiga, WAJIB hukumnya bagi seorang Muslim menyakini bahawa Taurat dan Injil itu telahdimansuhkan oleh al-Quran al-Karim, dan bahawa kedua kitab tersebut telah diubah, diselewengkan, ditambah dan dikurangi, sebagaimana jelas diterangkan di dalam Al-Quran surah Al-Maidah ayat 13:

“Namun karena mereka melanggar janji, Kami kutuk mereka, dan Kami jadikan hati mereka keras membatu. Mereka suka memindahkan firman Allah dari tempat-tempatnya, dan mereka juga melupakan sebahagian dari apa yang mereka telah diperingatkan dengannya".

● Terakhir, berdasarkan prinsip-prinsip ‘Aqidah dan Syari‘at Islam di atas, maka propaganda pluralisme agama, pendekatan agama-agama dan peleburan agama-agama adalah amat halus. Tujuannya mencampur-adukkan yang haq dengan yang batil, merosak sendi-sendi ajaran Islam, dan menyeret pemeluknya ke arah permurtadan. Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Baqarah ayat  217:

“Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka dapat mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran) andai kata mereka mampu”.

Firman Allah S.W.T dalam surah An-Nisa’ ayat 89:

“Mereka ingin supaya kamu menjadi kafirsebagaimana mereka telah menjadi kafir, lalu kamu menjadi sama (dengan mereka)".

Dapat kita simpulkan bahawa Pluralisme Agama itu suatu doktrin, ajaran, ideologi, aqidah, keyakinan dan cara hidup yang mengakui semua agama adalah sama dan setara, sama benar, otentik, valid, dan merupakan jalan keselamatan yang baik.Maka terang sekali bahawa pluralisme ini tidak mungkin diterima oleh orang Muslim kerana ianya bercanggah dengan ajaran Islam yang tertera di dalam kitab suci Al-Quran dan Sunnah/Hadis Rasulullah S.A.W.

No comments:

Post a Comment