Sunday 22 November 2015

ISTINGGAR

Istinggar (bahasa Inggeris: matchlock) atau Senapang Kancing Sumbu pada awalnya ialah sejenis senjata api jenis berat dengan penggunaan fius atau Wheel Lock. Kemudian ia menjadi sejenis senapang yang menggunakan teknologi Flintlock (kancing batu api). Penggunaan Flintlock ini meningkatkan kadar tembakan dan mengurangkan kos pembuatan senjata api. Mula diketahui pada 1630 dan dikenali sebagai Flintlock Musket, istinggar dengan pantas menggantikan teknologi picu senjata api lebih awal, seperti mekanisma kancing sumbu (matchlock) dan kancing roda (wheel lock).

Istinggar juga kerap disebut di dalam hikayat-hikayat lama seperti Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) dan juga Hikayat Megat Terawis. Dalam Hikayat Megat Terawis, dikatakan bahawa Megat telah berjaya membunuh seorang hulubalang yang kebal dan hebat bernama Tun Saban. Tun Saban dikatakan sebagai seorang yang tidak lut kepada segala jenis senjata kecuali istinggar yang dibuat khas pelurunya. Istinggar yang digunakan untuk membunuh Tun Saban dikatakan adalah hadiah daripada ulama dari Hadramaut kepada Raja Pagaruyung.

Istinggar juga digunakan oleh tentera Johor-Riau terutama ketika membantu Belanda menyerang Portugis.Istinggar juga digunakan oleh penduduk di Perak ketika menyerang Belanda yang membina loji-loji di Sungai Perak. Dikatakan juga orang Minangkabau adalah pakar dalam pembuatan logam terutama besi dan tembaga untuk membuat senjata api seperti senapang dan meriam, lebih lama sebelum kedatangan tentera penceroboh Eropah ke Nusantara ini.

Ketika Portugis menawan Melaka, tentera Portugis telah merampas beberapa ribu senjata api (bukan keris) milik tentera Melaka. Dianggarkan sekitar 30,000 senjata api telah dirampas , dimana 8,000 daripadanya adalah senjata berat atau senjata pemusnah (Weapon of Mass Destruction) pada ketika itu. Antara senjata api yang digunakan oleh tentera Melaka pada ketika itu ialah Senapang (Istinggar) dan Meriam. Istinggar inilah yang dikumpulkan terlalu banyak di dalam kota Melaka oleh tentera-tentera Portugis.

Beberapa laras senapang ini telah di bawa oleh tentera Portugis ke Jepun. Dari senapang milik tentera Melaka inilah, Jepun mula mencipta senapang mereka sendiri selepas meniru teknologi senapang tentera Melaka. Menurut sumber, dahulu Jepun mengamalkan 'Dasar Pandang ke Barat' iaitu Tanah Melayu.

Di mana beribu-ribu senapang milik tentera Melaka itu pada masa kini? Pada 6 Oktober 2011 bertempat di Art of the Islamic and Indian World, King Street, London. Beberapa laras senapang milik Panglima Melayu tahun 1800an telah dilelong, mencapai harga sekitar RM35,000. Berapakah nilai senapang Melayu tahun 1500an?, mungkin ratusan ribu atau jutaan ringgit.

Sumber :
1) http://en.wikipedia.org/wiki/Capture_of_Malacca_(1511)
2) http://bjbrigedkibaranbendera.blogspot.my
3) http://susurgalor.blogspot.com
4) Political and Statistical Account of the British Settlement in the Straits of Malacca by Thomas John Newbold
5) The Golden Chersonese and the way Thither by Isabella L Bird

No comments:

Post a Comment