Wednesday 18 November 2015

Kapsul Masa Manuskrip Tulisan Jawi Belum Dikaji

Jika kita perhalusi, terdapat 4,600 manuskrip Jawi pelbagai bidang dalam simpanan Perpustakaan Negara. Ini adalah 'National Treasure' yang amat-amat bernilai. Bayangkan ketika zaman kolonial, yang mana generasi sekarang dimomokkan dengan klies bahawa ketika itu zaman kemunduran, buta huruf dan seribu satu 'negative connotation', tiba-tiba ada beribu-ribu manuskrip yang meliputi pelbagai bidang seolah-olah tiba-tiba muncul dari 'black hole'.

Belum lagi termasuk yang dijual kepada 'Indiana Jones' dan dimuatkan ke dalam kapal The Fame. Menurut Pusat Penyelidikan Manuskrip Alam Melayu UKM, terdapat 10,000 - 15,000 judul manuskrip yang bertulisan Jawi lama di 151 buah perpustakaan, arkib dan muzium di sekitar 28 buah negara di seluruh dunia. Sehingga kini lebih kurang 5% daripadanya telah dikaji, bakinya 95% lagi masih belum dikaji dan tidak diketahui isinya.

Koleksi manuskrip ini dikumpulkan sejak 30 tahun lalu, iaitu ketika penubuhan Pusat Kebangsaan Manuskrip Melayu PNM pada tahun 1985.

Manuskrip ini merakamkan ketamadunan Melayu dan khazanah keilmuannya yang berharga untuk diketengahkan khususnya kepada orang Melayu.

Ini adalah sesuatu yang menarik. Sebuah madrasah di Selatan Thailand juga ditemui manuskrip-manuskrip Melayu dalam tulisan Jawi yang merangkumi pelbagai disiplin ilmu dan dikhabarkan oleh seorang pelajar pondok itu bahawa semua manuskrip itu kini dalam perhatian kerajaan Turki.

Selepas zaman prasasti, tepatnya ketika zaman Islam, masyarakat Melayu Nusantara bergiat cergas dalam penulisan dan persuratan. Ini baru yang sempat diselamatkan. Bagaimana dengan yang musnah ketika bencana dan peperangan. Sudah tentu menaikkan statistik beribu-ribu lagi manuskrip.

Saya amat berharap penemuan baharu yang ditemui daripada manuskrip ini dapat memanfaatkan masyarakat khususnya generasi moden hari ini.

No comments:

Post a Comment